Strategiska tulpaner – vad är det? Del 3/3

Hej du sköna människa, som väljer att läsa lite tankar om hur det går att plantera lust och lärande i ett medvetet ledarskap, så här på vårkanten 2022.

Det här är tredje och sista blogginlägget i min miniserie som startade på andra sidan jorden i en upplevelse i Australien,  i hjärtat av Melbourne.

Vill du läsa serien från start så hoppa längst ner i blogginlägget här. Där lägger jag länkar till del 1 och del 2, så du får storyn från början.

Hur ska man, som ledare, lyckas få till engagemang, lust och lärande- det är frågan.
Nu går vi rakt på sak om de utmaningar som finns kring utveckling, lärande och allmän trivsel i företag, bolag, verksamheter.

I en global rapport från Gallup (2017) framkommer att:

  • endast 14 % av de anställda är engagerade i sina jobb och arbetar aktivt i samma riktning som sin organisation samt bidrar med positiv energi.Vilket, enligt mig är en hårresande låg siffra, även om undersökningen har några år på nacken. Här står också att läsa, vilket är ännu värre:
  • 75% är oengagerade, saknar engagemang och är sannolikt inte benägna att bidra till organisationens mål.
  • 11% är aktivt oengagerade medarbetare som inte trivs och är oproduktiva på jobbet samt sprider negativ energi.

Undersökning som Christoffer Levak, chef inom Coca Cola, hänvisar till när det gäller utbildningsinsater visar att:

Bara 15 % leder till verklig utveckling- den fallgropen vill vi bygga bort genom att satsa på coaching, som visat sig vara mycket effektivt.” Länk till aktuellt poddavsnitt, där Christoffer delar med sig av hur de arbetar aktivt med det här, längst ner i bloggposten här. Det vill du inte missa! Tro mig! 

Enkla tips & trix för dig som ledare
Tänk om du i ditt ledarskap med relativt små och medvetna medel kan möta medarbetare och verksamhet ”där den är”. Visst det kräver en del av dig, som din vilja och reflektion. Att bli uppmärksammad, få ökat förtroende – bli sedd av ledaren är en åtgärd som går att starta med nu och medvetet utveckla Q 2. Det behövs inte några stora ansatser. Du får gärna höra av dig. Det är en av de roligaste sakerna i mitt arbete – hur små och medvetna detaljer ger så dramatisk effekt och snabbt resultat!

Så vad är då ”Strategiska Tulpaner”?

Jo, det är en metafor för hur du medvetet planterar (lökar) och stakar ut intressanta ”morötter”, uppdrag, förväntningar – för din omgivning att längta till och vilja bli delaktiga i.

Du kan välja en positiv symbol som helst är färgglad, lätt att se (enkel för hjärnan) och som sticker ut lite. Att jag valt just tulpaner är mer eller mindre en slump som hänger ihop med årstiden och min fascination av växtriket. Naturen och kraften därute, förmågan till anpassning – det får vi tala om en annan gång – det organiska, naturliga och äkta varat.

PS. Håll tills vidare utkik efter mitt kommande poddavsnitt om Varumärke och kommunikation … och som sagt, du missade väl inte när Chefen för lärande inom en gren av stora Coca Cola gästade min podd?

Det avsnittet ger dig rejäl refill för hur du kan börja tänka kring inspiration, lust, lärande och vad som är ”Viktigt på Riktigt” i det ni arbetar med. Kanske ska ni också skapa en intern lärobok i form av en podd!? Jag vet vem som kan hjälpa er på traven med det arbetet. Hör av dig, så guidar jag dig vidare.

Du får lyssnarlänken till poddavsnittet med Christoffer Levak, chef på Coca Cola här: https://www.carincoach.se/podcast/

Bloggpost nr 1/3: https://www.carincoach.se/tulpaner-pa-stan-business-what/tulpaner-pa-stan-business-what/

Bloggpost nr 2/3: https://www.carincoach.se/ledarskap-och-tulpaner-hur-hanger-det-ihop/ledarskap-och-tulpaner-hur-hanger-det-ihop/

Kära läsare! Hojta till och berätta vad du vill höra mer om när det gäller, utveckling, lärande, coaching och ledarskap!

/Carin Coach